BERLIN CALLING
KINOSTART: 02.10.2008
Laufzeit 109 min., 35 mm, Farbe, Dolby SR, FSK ab 12 ffr., Trailer ab 6
Kurzinhalt
Der Berliner Elektro-Komponist Martin (Paul Kalkbrenner), genannt DJ Ickarus, tourt mit seiner Managerin und Freundin Mathilde (Rita Lengyel) durch die Tanzclubs der Welt. Sie stehen kurz vor ihrer größten Albumveröffentlichung. Als Ickarus jedoch nach einem Auftritt im Drogenrausch in eine Berliner Nervenklinik eingeliefert wird, geraten alle Pläne durcheinander. Eine Tragikomödie im Berlin von heute.
Normalerweise handeln Musikerporträts ja immer von Amerikanern oder Engländern, die tot sind. Ob Jim Morrison, Charlie Parker, Joe Strummer, Kurt Cobain, Brian Jones, Ian Curtis oder Johnny Cash, immer wird der Überlebenskampf des Musikers im Kontext der Zeit, in der er lebt, erzählt. So werden diese Filme auch immer zum Gesellschaftsporträt, zum Sittengemälde, zur Sozialstudie, zum Zeitporträt. Der meist selbstzerstörerische Kampf des Künstlers wird zur Metapher für eine Generation, wenn es sich um RockŽnŽRoll Helden handelt, dann wird der gesellschaftliche Aufbruch betont. »Kunst & Wahnsinn« ist bei allen diesen Künstlerporträts für mich das Oberthema. Der Zuschauer ist gefesselt vom leidenschaftlichen, eigenwilligen Lebensstil der Hauptfigur. Man wartet gespannt darauf, bis es den Künstler vom Seil haut oder, anders ausgedrückt, sieht zu, wie er zu nah an der Sonne fliegt. Schon Led Zeppelin verwendete ja die Sagengestalt Ikarus als Logo.
Warum nicht mal ein Porträt eines deutschen Musikers zeichnen? Vielleicht sogar über einen Künstler, der noch lebt. Warum sich mit der Vergangenheit beschäftigen, wenn die Gegenwart doch spannend genug ist? Warum keinen Film über einen Komponisten von elektronischer Musik? Die Musiker der Youtube Generation komponieren auf ihren Laptops, fliegen um die ganze Welt und benötigen keine Texte. Sie verkaufen ihre Tracks über Downloads, sind auf diese Weise unabhängig von großen Majors und sie sind im besten Sinne Dienstleister für die Tanzbegeisterten der internationalen, globalisierten Clublandschaft.
BERLIN CALLING ist kein Biopic. Der Film zeichnet ein erfundenes Musikerporträt im Berlin von heute, handelt von Kunst und Wahnsinn, Rausch und Ekstase, von Hoffnung und Zukunft, Freundschaft und Familie, von Musik und der Lust am Leben... und natürlich von der Liebe.
Produktionsbericht
The world of techno music is the setting for Hannes Stoehr's third feature Berlin Calling which was shot on location in Berlin, Amsterdam and Lyon.
"I had thought about making a film on this subject for some time," says Stoehr who had previously directed Berlin Is In Germany and One Day In Europe. "I had always liked those films about musicians like The Doors or Walk The Line, or The Rose with Bette Midler. They are always about American or English musicians who are dead, but I'd asked myself why you couldn't do a portrait of a German musician. After all, Germans are very strong particularly in the field of electronic music."
"The film is also about my fascination for this kind of music," Stoehr explains. "I like to hear all types of music - jazz, rock and so on - but there are often situations like when I am driving, dancing or just thinking that I listen to electronic music." The plot of Berlin Calling focuses on the Berlin underground techno live DJ and composer Martin Karow (known as DJ Ickarus) who is touring with his manager and girlfriend Mathilde from club to club around the globe and about to release their biggest album to date. However, all of his plans are thrown out of kilter after Ickarus is submitted to the emergency ward of a psychiatric clinic high on drugs after a gig....
The part of DJ Ickarus was cast with the real-life techno DJ Paul Kalkbrenner, one of the leading artists on Berlin bpitchcontrol label. "For me, Paul is one of the second generation of DJs," Stoehr says. "He composes tracks himself as well as playing the records. And I also think that he is a symbol for the Youtube generation."
"We have used the fact that Paul is an internationally recognised artist and that should come over in the film," adds producer Karsten Aurich who, along with Stoehr and the film's DoP Andreas Doub, is a graduate of Berlin's Film & Television Academy dffb. "The hero's travelling and constantly being on the road will be underscored here. The film will have a European dimension - that's why we have scenes of the DJ on tour in Amsterdam - but otherwise the heart and centre of the film is very much in Berlin."
Aurich points out that the collaboration with Kalkbrenner on this film goes far beyond him playing the part of Ickarus: "Paul will compose new music and we will use repertoire pieces from the label for the film's soundtrack. I think that it will be a real new aural experience for the cinema audience. We have given a lot of thought to how techno sounds in the cinema and how one should mix it properly in the Dolby mix so that it sounds differently from what one might expect in an American film with Surround sound."
"We will also be showing how the electronic music is produced," he continues. "There will be an almost documentary approach to the way the hero composes his music as we show how a techno sound is slowly built up using noises from the surrounding environment."
At the same time, both Aurich and Stoehr stress that the film is not aimed only at techno fans between 19 and 25, but will have a wider audience appeal thanks to the casting of Corinna Harfouch as the psychiatrist Dr. Paul who has Ickarus as one of her patients.
In addition, the cosmopolitan character of contemporary Berlin is reflected in the casting of Rita
Lengyel, Araba Walton and Megan Gay around the central character of DJ Ickarus.
Besetzung
Ickarus
Paul Kalkbrenner
Mathilde
Rita Lengyel
Prof. Dr Paul
Corinna Harfouch
Corinna
Araba Walton
Wolfgang Karow
Udo Kroschwald
Groupie Jenny
Henriette Müller
Erbse
RP Kahl
Clubchef Tom
Dirk Borchardt
Pete
Peter Schneider
Jamal
Mehdi Nebbou
Pfleger Ernesto
Ernest Hausmann
Stab
Buch & Regie
Hannes Stöhr
Produzent
Karsten Aurich
Redaktion
Anke Krause WDR
Andreas Schreitmüller Arte
Kamera
Andreas Doub
Szenenbild
Sebastian Wurm
Schnitt
Anne Fabini
Ton
Patrick Veigel
Kostüm
Charlotte Sawatzki
Maske
Grobi Wendel
Musik
Paul Kalkbrenner
Regieassistent
Mirko Borscht
quelle: www.movienet.de